Днес случайно влязох в един от онези малки магазини, които продават перилни препарати от Германия. Продавачите в тези магазини по правило са доста добре информирани и притежават солидни аргументи защо едно и също нещо предназначено за германския пазар се различава сериозно от същото за българския.

Моят въпрос към продавача беше прост: „Къде отиде Tide?“ Той беше откровен, че не знае и не ме попита защо търся точно Tide, а ми направи отлично сравнение между американския и европейския пазар по отношение позиционирането на тази марка прах за пране. Оказа се, че дори когато е имало Tide по супермаркетите, той е бил произвеждан като средно ценово позициониран за Европа, докато в САЩ е бил и продължава да бъде в премиум сегмента и до днес. Разбрах защо точно американският Tide няма шанс да се появи в Европа.

Преди да си тръгна попитах човека къде се е обучавал на обслужване и продаване. И той ми каза, че е завършил кралски колеж и бизнес администрация в кралски университет в Испания! И аз го попитах какво прави тук, а той ми каза, че се грижи за болните си родители.

Вие представяте ли си българи с такова образование да са принудени в БГ да си отворят магазинче за перилни препарати (не че е нещо не престижно, но…), за да имат някакви нормални доходи?!

И така, обслужването, което предложи този човек беше в английски стил. Приветлив, задава въпроси, интересува се. Когато удари на камък, сменя опаковката, вида, посоката… Приложи успешно и up-selling, и cross-selling. Прояви грижа и за пералнята ми, ако искам. Прилагаше техниката за завършване или-или… В резултат на това изобщо не съм гледал или проверявал цените на продуктите, които купих (и бога ми нямах нужда от тях днес, защото наскоро пазарувах тези продукти от супермаркета), но с радост ще изчакам да дойде момента да ги отворя и изпробвам.

Все едно присъствах на ролева игра в обучение по продаване и обслужване и играех ролята на клиента. Човекът направи всичко по учебник и от раз. Не се запъна нито веднъж. Радост за сетивата и удоволствие да се пазарува със съвсем приятно офлайн преживяване.

Обърнете внимание къде са придобити възпитанието (училищно ниво) и школовката (университет) на този човек. С какъв манталитет е той и дали обслужва така по задължение? Защо не е като останалите сиесари наоколо?

Ама гледам, че тия останалите не прихващат от него…

Снимка: classbg.eu