Ролите на продавача – епизод 2
Когато клиентите искат, продавай! Не им пречи да купуват! Не ги гонѝ!
Случвало ли ви се е да пазарувате многократно от някакви магазини, защото нещата им ви харесват или са много вкусни, или много им се кефите, или редовно радвате с тях някого? Супер, и на мен ми се е случвало. Дали там винаги са настроени на вашата вълна – да ви е приятно и да купувате (а те да продават). Нека видим два-три случая.
Отивате на някое от тези места и сте с нагласата да купувате. Да, ама там не са, защото е 19:40, а те работят до 20:00 и вече са измили, пушат, някои вече не са с униформа. По очите на всички се чете: „Баш сега ли намерихте да се домъкнете да купувате, не виждате ли, че сме уморени, искаме да си тръгваме, какво мълчите, казвайте какво искате, да ви го даваме, че да се махате!” Никой не ви казва това. Вие просто разчитате сигналите излъчвани от хората там. Купувате или не, но разочаровани напускате и в душата ви се борят смесени чувства. Да им теглите ли една, защото има и други подобни магазини. Пазар е това, ще си намерите друго място. Е, няма да е веднага, но така е винаги и навсякъде. От друга страна продуктите на този магазин си бяха супер, какво им става на тези, не знаят ли какви готини работи продават? Защо са толкова отегчени не е ваша работа, имат ли тези хора началници – също, но ако това се случи два-три пъти, логично спирате да ходите там. Още не станали мазохисти.
Друг случай, този път с мен. Ходех редовно (вече не) в един специализиран магазин за месо, колбаси и вино, който има уникално вкусни продукти, които не можете да намерите другаде в това им качество и разнообразие. (Апропо, такива магазини има навсякъде в Европа и се радват на страхотен интерес!) Едно от най-важните неща за такива магазини е да могат да предоставят нарязване на по-дебело, на по-тънко, на тънко като вестник и т.н. Тази услуга е част от цялостния продукт на магазина и като такава се нуждае от своето оборудване, последователност, подготовка, както и притежава тънкости в изпълнението и обслужването и изисква майсторлък. „Добър вечер, нарежете ми толкова от ето това!” „А-а, ами ние измихме машината!” и ме гледат очаквателно , сякаш аз трябва да им кажа какво да направят, та да разменим пари срещу нещо. Какво си мислите, че си мисля аз в този момент?
Седмица по-късно отивам отново (пак там), като този път исках да нарежат нещо от типа на пастърмата на много тънко, като повторих изискването си три пъти. Направих това, защото знаех, какво означава да нарежат едно твърдо сушено месо на дебели парчета и защото ми се е случвало. Нищо не подозиращ, поех хартиената опаковка, платих и я разтворих. Дебелината на нарязаните парчета беше около 3 мм. Някога дъвкали ли сте толкова дебело нарязано сушено месо? Да не си помислите, че в този магазин не могат да режат на тънко? Рязали са многократно, и го умеят добре, но не и тази продавачка точно. На моето оплакване, тя невъзмутимо ми каза, че е настроила машината на „тройка”, което изобщо не ме интересуваше. Един безотговорен служител съсипа покупката ми и цялостния продукт на тази фирма, а сега на собствениците на този бизнес ще им трябват много усилия, за да ме върнат там. Ако след години случайно се сетя… В случая трябваше да се задоволя да купя средното качество и консервантите – но добре нарязани – в среден супермаркет.
Ако сте направили отличен продукт, отличаващ се продукт, продаващ се добре на висока цена продукт (спрямо останалия пазар, разбира се), в приятен и с харесван интериор обект не спирайте до там. Помислете за продавачите и за една тяхна основна роля – да продават. Ако продавачите пречат на клиентите да купуват, вие им плащате заплата да ви съсипват. Страхотно нали? Къде е мениджърът на обекта?
Ролята на продавачите да продават не означава да подават опаковани неща и да прибират пари. Това е роля на касиерките и стюардесите. Обърнете поглед напред и си дайте сметка от продавачи или подавачи имате нужда във вашия бизнес. Ако искате продавачи, работете в тази посока! Стоката сама няма да излезе от магазина ви.


0 коментара