Летни гуми
Обажда ми се приятел. Ще си купува кола. От магазина. Да го насочим към правилните хора. Добре.
Обажда ми се пак след седмица едновременно щастлив и разочарован. Щастлив, защото само за седмица са му осигурили желания (договорения, наличния) автомобил. Разочарован, защото са му продали колата с летни гуми. И той ме пита дали е нормално да му продадат колата в този сезон и в това време с летни гуми. Какво да му кажа?
Този януари, точно този да предаваш кола на клиент с летни гуми, е престъпление. Все едно да продаваш детска играчка без батерии. Не зная на обученията къде ги учат да гледат продавачите на нови автомобили, но определено не е в клиента.
Като продадеш един нов автомобил на краен клиент, ти го качваш на бързата писта. И когато му предаваш автомобила с летни гуми в снежни преспи, все едно натискаш оня големия червен бутон „СТОП“. И човекът слиза от твоята бърза писта и намира друга, защото производителите не поддържат само един магазин или сервиз.
Ако можеш да продадеш колата без да подаряваш зимни гуми – прекрасно – поне подготви клиента, че колата е оборудвана по спецификация с летни гуми, но има решение. Ще ви предложим зимни гуми. Купете си ги от нас, ето два варианта, ще ви ги монтираме безплатно.
Когато продавачът не мисли през клиентските очи, допуска такива грешки. Може да е необучен, може да е претоварен, може да няма конкуренция (май няма, а?), може да е забравил, може да не се е сетил… На кого му пука?!
В това отношение англичаните, а и онези отвъд океана от северната страна са световна класа. Там са възпитани от малки да спазват стандарти, правила и закони. Обслужването е стандарт, който трябва да заучиш и да изпълняваш. И там ги изпълняват, и им се получава. Творчество има, но е малко.
„Сетихте ли се за това, а за онова?“
„Имаме го на склад, можем да го направим. Струва еди колко си“
„Само питам. Не бих искал да тръгнете от шоурума и да се пързаляте, щото Фандъкова е почистила само 10-15 булеварда, нали?“
И е страшно ненатрапчиво, мило и любезно, че си се сетил, пък човекът вече лети – господи, на какъв добър продавач попаднах. Защо такива не работят и в моята фирма?! (Ама те тия любезните били лицемерни. Лицемерни, ама вършат работа и после не ги псуваш и търсиш други продавачи, нали!)
От почти четвърт век частните компании в България въвеждат стандарти, обучават хората, проверяват, но промяната става бавно. Стъпките са видими, добри примери не липсват, но масата си остава балканска. Защото може.
Продължаваме напред! Няма друг начин и все повече фирми ще го разбират.
Снимка: 123rf.com


0 коментара